Różnice pokoleniowe na rynku pracy
Współczesny rynek pracy to ewoluujący ekosystem, na który wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest zróżnicowanie pracowników: rasowe, płciowe, etniczne, a także pokoleniowe. Każda generacja – od powojennego wyżu demograficznego do osób urodzonych na przełomie XX i XXI wieku – wnosi do miejsca pracy swój unikalny zestaw wartości, umiejętności i oczekiwań. Zrozumienie i wykorzystanie siły różnorodności pokoleniowej pracowników jest kluczowe dla firm i organizacji chcących się rozwijać w coraz bardziej konkurencyjnym świecie.
Nazwy pokoleń
Pokolenie to grupa ludzi pochodzących z jednej kategorii wiekowej, których łączą cechy charakterystyczne, doświadczenia życiowe, kultura i wartości. W teorii zakłada się, że nowe pokolenie rodzi się co 20-25 lat – okres ten wystarcza, aby dziecko stało się młodym dorosłym. Z tego powodu uznaje się, że w standardowym modelu rodziny, w którym znajdują się dziadkowie, rodzice i dzieci, istnieją trzy pokolenia.
W latach 50-80 XX wieku badacze zaczęli widzieć różnice między generacjami pod względem ich funkcjonowania. Wyróżnili pokolenie milczące, baby boomers oraz X. Nazwy pokoleń związane są ze zmianami kulturowymi w Ameryce i szybko stały się popularne też w innych krajach. Kolejne generacje otrzymały nazwy: pokolenie Y (millenialsi), Z i najmłodsze – Alfa.
Pokolenia w czasie
- Cicha generacja – urodzeni od 1925 do 1945 roku
- Baby Boomers – urodzeni między 1945 a 1965 rokiem
- Pokolenie X – urodzeni od 1965 do 1980 roku
- Pokolenie Y – urodzeni pomiędzy 1980 a około 1995 rokiem
- Pokolenie Z – urodzeni od 1995 do około 2010 (2012)
- Pokolenie I „Alfa” – urodzeni od 2010 wzwyż
Skąd się biorą różnice między pokoleniami?
Każde pokolenie ma pewne cechy uniwersalne, które można dopasować do przedstawicieli danej generacji. Warto jednak pamiętać, że w każdym pokoleniu żyją też osoby, które funkcjonują w zupełnie inny sposób.
Najbardziej wyraźne różnice między pokoleniami widać (i słychać) w komunikacji oraz wykorzystaniu technologii. Młodsi często rozmawiają w sposób bezpośredni, przechodząc na „Ty” nawet z osobami starszymi lub swoimi przełożonymi. Dla przedstawicieli starszych pokoleń, dla których ważna jest hierarchia w społeczeństwie i w pracy, taka bezpośredniość jest trudno akceptowalna. Dorastali bowiem w przekonaniu, że oddawanie szacunku w czasie rozmowy swoim autorytetom jest nie tylko grzecznością, ale również koniecznością.
Różnice między pokoleniami wynikają z odmiennych:
- doświadczeń życiowych,
- zdolności komunikacyjnych i kompetencji językowych,
- przekonań (również religijnych),
- sytuacji ekonomicznej,
- wykształcenia,
- dostępu do internetu i umiejętności wykorzystywania technologii,
- szacunku lub jego braku do tradycji,
- traumatycznych wspomnień.
Charakterystyka pokoleń
Baby Boomers
Pokolenie wyżu demograficznego, który rozpoczął się po II wojnie światowej, znane jest z silnej etyki pracy i poświęcenia. Ceni sobie bezpieczeństwo, jest lojalne wobec swoich pracodawców i preferuje komunikację twarzą w twarz. Na rynku pracy Baby Boomers zbliżają się do wieku emerytalnego, mają cenne doświadczenie i potencjał do bycia mentorem dla młodszych współpracowników.
Cechy pokolenia Baby Boomers (lojalni pracownicy):
- są bardzo lojalni;
- zachowują dystans i hierarchię;
- ważny jest dla nich etos pracy;
- nie lubią zmian;
- są zaangażowani;
- potrafią poświęcić się bez reszty;
- komunikują się w sposób sformalizowany;
- są dojrzali emocjonalnie;
- mają duże doświadczenie.
Ciekawostka
Wiele osób z pokolenia Baby Boomers przepracowało całe swoje życie zawodowe w jednej firmie.
Pokolenie X
X (od greckiego „Xenos” – inny) charakteryzuje się niezależną i samodzielną naturą. Przedstawiciele tej generacji dorastali w czasach niepewności gospodarczej i często są postrzegani jako zdolni do adaptacji i zaradni. Cenią sobie równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, szukają elastyczności w swojej karierze.
Cechy pokolenia X (nie boją się nadgodzin):
- są przywiązani do tradycji;
- wierzą w autorytety, zwłaszcza nauczycieli, pracowników wyższych stopniem zawodowym i postacie religijne;
- wolą komunikować się podczas tradycyjnego spotkania, a nie za pomocą smartfonów i komputerów;
- są samodzielni;
- wierzą, że wszystkie relacje da się naprawić, co widoczne jest zwłaszcza w kontekście związków małżeńskich.
Pokolenie Y
To millenialsi, często nazywani „cyfrowymi tubylcami”. Znają się na technologii i priorytetowo traktują pracę, która jest zgodna z ich wartościami. Szukają celu w swojej pracy, cenią różnorodność i integrację oraz są otwarci na informacje zwrotne i możliwości rozwoju osobistego.
Cechy pokolenia Y (świadomi swojej wartości):
- są pewni siebie i otwarci w kontaktach międzyludzkich;
- kierują się głównie interesem własnym lub rodziny;
- nie traktują tradycji i autorytetów tak poważnie, jak pokolenie X;
- mieszkają dłużej z rodzicami, później się usamodzielniają;
- uczestniczą aktywnie w procesie globalizacji.
Ciekawostka
Pokolenie Y to pierwsze pokolenie, które dorastało z dostępem do internetu, stąd ich inna perspektywa na wiele aspektów życia i pracy.
Pokolenie Z
Przedstawiciele tego pokolenia, najmłodsi na rynku pracy, są kreatywni, przedsiębiorczy i zależni od technologii. Nazywa się ich także Pokoleniem C (od ang. connect, czyli połączony, communicate, czyli skomunikowany, change czyli zmiana). Indywidualiści, szukają możliwości rozwoju i innowacji, nie boją się zmian.
Cechy pokolenia Z (pracownicy cyfrowi):
- są wyjątkowo pewni siebie;
- brakuje im otwartości w kontaktach twarzą w twarz;
- czują silną potrzebę przynależności do jakiejś grupy społecznej;
- nie chcą pracować więcej, niż jest to potrzebne (work-life balance);
- rzadko kierują się tradycjami i autorytetami;
- są gotowi na zmianę, rozwój oraz innowacje;
- brakuje im stabilizacji w życiu.
Ciekawostki:
Z badań wynika, że pokolenie Z preferuje prace, które dają im możliwość rozwoju i samorealizacji. Ponad 3/4 respondentów z tego pokolenia chce pracować w miejscu, które pomaga im rozwijać swoje umiejętności.
Według badań firmy Manpower Group 84% przedstawicieli pokolenia Z w Polsce uważa, że pracodawcy powinni dążyć do zrównoważonego rozwoju i podejmować działania na rzecz ochrony środowiska.
Razem na rynku pracy - czy to możliwe?
Jak pokolenia Baby Boomers, X, Y, Z, które różni prawie wszystko, mają wspólnie pracować? Każde z nich ma inne podejście do pracy, wykształcenie, doświadczenia życiowe i zawodowe, ale i wymagania wobec pracodawców.
Przykładowo, dla przedstawicieli pokolenia Baby Boomers i X wielką wartością jest tradycja, doświadczenie i lojalność wobec pracodawcy. Wykonując swoje zadania mają na uwadze raczej dobro firmy niż swoje własne, dlatego są skłonni pracować więcej i po godzinach. Natomiast reprezentanci pokolenia Y (millenialsi) i Z bardziej cenią sobie równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym (work-life-balance) i bez problemu są skłonni zmienić pracę, kiedy mają lepszą ofertę.
Pracodawcy szukając pracowników przeważnie nie zastanawiają się, z jakiego pokolenia są kandydaci, którzy się do nich zgłosili. Zwracają uwagę na doświadczenie, wiedzę i kompetencje potencjalnego kandydata. Jednak zrozumienie różnic pomiędzy pokoleniami jest istotne dla firmy. Ma znaczenie dla budowania strategii zarzadzania i zatrudniania oraz pozwala określić, jakie oczekiwania mogą mieć pracownicy wobec swojego pracodawcy.
Mówiąc najkrócej:
- pokolenie X żyje, żeby pracować,
- pokolenie Y pracuje, żeby żyć,
- generacja Z pracuje tylko wtedy, jeśli stanowisko jest ciekawe.
Mieszanie przedstawicieli różnych pokoleń w firmach jest nieuniknione. Trzeba jednak pamiętać, że różnorodność pokoleniowa, a co za tym idzie, odmienne podejście do wartości, oczekiwań i stylów pracy mogą powodować konflikty.
Dlatego dużym wyzwaniem dla pracodawców jest zrozumienie różnic między pokoleniami, aby mieli szansę stworzyć takie środowisko pracy, które szanuje i angażuje wszystkich pracowników, niezależnie od generacji, którą reprezentują.
Starsi pracownicy mogą przekazać swoje doświadczenia i wiedzę młodszym pokoleniom. Z kolei młodsi mogą pomóc starszym lepiej zrozumieć nowoczesne technologie i trendy.
Wiedza o cechach pokoleniowych pracowników, nie tylko wśród pracodawców, ale też pracowników, może ułatwić wszystkim współpracę. W tym kontekście warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy:
Różnorodne zestawy umiejętności
Każde pokolenie wnosi unikalne umiejętności i doświadczenia do miejsca pracy. Baby Boomers oferują wieloletnie doświadczenie w branży, pokolenie X zapewnia przywództwo i zdolność adaptacji, Millenialsi wnoszą biegłość cyfrową, a pokolenie Z oferuje świeże perspektywy i innowacje technologiczne.
Uczenie się od siebie nawzajem
Starsze pokolenia mogą być mentorami dla młodszych, przekazując im unikalną dla firmy wiedzę i umiejętności kluczowe z punktu widzenia realizacji zadań na poszczególnych stanowiskach. Dzięki wsparciu młodych starsi z kolei mają szansę uzupełnić swoje kompetencje cyfrowe i oswoić się z nowymi technologiami w pracy. Doświadczenia zarówno jednych jak i drugich są tak samo ważne dla rozwoju firmy i współpracy w zespole.
Zwiększona kreatywność i innowacyjność
Różne podejścia pobudzają kreatywność, dają możliwość spojrzenia na te same kwestie z odmiennych perspektyw. Łączenie doświadczenia i mądrości starszych pokoleń ze świeżymi pomysłami młodych często prowadzi do przełomowych rozwiązań.
Zaspokajanie potrzeb klientów
Doświadczenia pracowników w różnym wieku mogą pomóc firmie lepiej zrozumieć i zaspokoić potrzeby ich zróżnicowanych klientów.
Jak wykorzystać różnorodność pokoleniową?
Mając wiedzę o tym, co dzieli przedstawicieli różnych pokoleń, pracodawcy mogą wprowadzić do firmy elementy zarządzania różnorodnością, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał swoich pracowników. Mogą to być między innymi:
Na zakończenie
Różnorodność pokoleniowa jest potężną siłą kształtującą współczesny rynek pracy. Firmy świadome swojej wewnętrznej różnorodności mogą skorzystać z szerszego zakresu umiejętności, doświadczeń i perspektyw. Chcąc się rozwijać w dzisiejszym konkurencyjnym świecie, organizacje powinny opracować strategie, które uwzględniają potrzeby i preferencje każdego pokolenia, jednocześnie wspierając kulturę współpracy i innowacji. W ten sposób mogą uwolnić cały potencjał wielopokoleniowej kadry, bez której żadna organizacja nie ma szansy na sukces.